Detacheerder Zo Zorg had in minder dan 5 maanden tijd 192 telefonische afspraken met professionals in de zorg

Nick van Muiswinkel
Head of Operations & Marketeer
Nick van Muiswinkel

Over ZoZorg

Detacheringsbureau Zo Zorg, gevestigd in Roermond, focust zich zoals de naam al verklapt op professionals die actief zijn in de zorg. Veel voorkomende opdrachten zijn bijvoorbeeld voor MBO/HBO-verpleegkundigen of Verzorgende IG. Hierbij komen de opdrachten uit verschillende hoeken, zoals: de gehandicaptenzorg, ouderenzorg, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en de ziekenhuiszorg.

De uitdagingen van ZoZorg

Personeelstekorten

“Van ruim 40.000 onvervulde vacatures voor de crisis zou de sector in 2022 in het ergste geval 74.000 mensen tekortkomen.” Schreef NU.nl in december 2020 al over de personeelstekorten in de zorg. Dit tekort aan zorgprofessionals was duidelijk voelbaar voor detacheerders en recruiters – zeker ook voor Zo Zorg, waar al voor de Coronacrisis meer opdrachten dan kandidaten voorhanden waren.

Vinden van kandidaten

Voor het vinden van kandidaten maakt Zo Zorg gebruik van verschillende kanalen; het eigen netwerk, goed contact met opleiders en natuurlijk LinkedIn. En bij LinkedIn blijkt het niet altijd even makkelijk te zijn om de juiste zorgprofessionals in kaart te brengen.

Benaderen van kandidaten

Als eenmaal de juiste kandidaat in kaart is gebracht op LinkedIn, lukt het lang niet altijd om deze kandidaat aan tafel te krijgen via connectieverzoeken of InMails. De schaarste in de zorg leidt er namelijk ook toe dat zorgprofessionals steeds vaker berichten krijgen op LinkedIn – vooral van recruiters. Hierdoor speelt originaliteit en exclusiviteit een steeds grotere rol. Dit is voor Zo Zorg, waar weinig tekstuele expertise aanwezig is, logischerwijs een lastige opgave. Met als gevolg veel tijdverspilling aan meer negatieve dan positieve reacties.

Benaderen van kandidaten

Als eenmaal de juiste kandidaat in kaart is gebracht op LinkedIn, lukt het lang niet altijd om deze kandidaat aan tafel te krijgen via connectieverzoeken of InMails. De schaarste in de zorg leidt er namelijk ook toe dat zorgprofessionals steeds vaker berichten krijgen op LinkedIn – vooral van recruiters. Hierdoor speelt originaliteit en exclusiviteit een steeds grotere rol. Dit is voor Zo Zorg, waar weinig tekstuele expertise aanwezig is, logischerwijs een lastige opgave. Met als gevolg veel tijdverspilling aan meer negatieve dan positieve reacties.

Tijd en plezier

Alle interessante kandidaten één-voor-één een berichtje sturen, hopend op die ene positieve reactie; vaak een saaie, tijdrovende klus. Dat is niet anders voor Zo Zorg, dat ook het meeste plezier haalt uit de latere stappen in het kandidatenproces.

Een LinkedIn sourcing machine voor ZoZorg

Eind 2020 kwam Koen Geraedts, directeur van Zo Zorg, in contact met Soorce via LinkedIn. Hieruit bleek dat Soorce het gehele sourcingsproces uit handen kan nemen van Zo Zorg.

LinkedIn

De service van Soorce is volledig gericht op LinkedIn, waarbij kandidaten actief worden benaderd met connectieverzoeken en vervolgberichten. Dit platform is, met meer dan 8 miljoen gebruikers, het grootste sociaal-zakelijke platform van Nederland. Ook voor Zo Zorg is dit het ideale platform om kandidaten te bereiken, gezien de ruim 670.000 gebruikers in de zorgsector.

Software & automatisering

De service van Soorce bestaat uit meerdere software tools en automatiseringen. Via deze tools bracht Soorce de doelgroep van Zo Zorg – verpleegkundigen en verzorgende IG – goed en volledig in kaart. Daarnaast is het mogelijk om deze doelgroep 20 connectieverzoeken per dag te sturen, vanuit de LinkedIn-profielen van Zo Zorg zelf. Hierdoor wordt het netwerk van Zo Zorg vergroot én een telefonische afspraak geregeld met de geïnteresseerde zorgprofessionals. Deze mensen worden vervolgens geautomiseerd in het ATS-systeem geplaatst van Zo Zorg.

Service

De service van Soorce is ingericht om organisaties als Zo Zorg zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. Het zoeken op LinkedIn, schrijven en bedenken van pakkende teksten, het bouwen van de connectie met het ATS-systeem; alles wordt geregeld. Daarnaast worden iedere 2 weken de ‘campagnes’ gezamenlijk geëvalueerd. Op basis van deze evaluaties wordt de verdere richting van de campagne bepaald. Op deze manier hoefde Zo Zorg zelf geen zorgprofessionals meer te zoeken en te benaderen, en hield het tijd over voor de leukere stappen in het kandidatenproces.

Kies jij voor the new way of sourcing?

Of bel ons: 020 – 30 86 073
Gepersonaliseerde zoekstrategie
Effectieve LinkedIn-campagnes
Online dashboard