Scale-up ParkBee realiseerde 92 telefonische afspraken met allerlei soorten kandidaten. Van IT’ers tot Project Managers

Nick van Muiswinkel
Head of Operations & Marketeer
Nick van Muiswinkel

ParkBee, een Amsterdamse scale-up, werkt nu één jaar samen met Soorce. In die periode groeiden zij van 40 naar 85 personeelsleden. Renske Peeters, Talent Acquisition Manager bij ParkBee, werkt nauw samen met Soorce.

Wat doet ParkBee?

De  in 2013 opgerichte tech scale-up ParkBee heeft als missie om “reizigers, vastgoed eigenaren en de lokale overheid beter gebruik te laten maken van de stedelijke ruimte”. Met deze stedelijke ruimte doelen zij – zoals de naam al verklapt – op onderbezette parkeerlocaties. Door auto’s van de straat naar onderbezette parkeergarages te halen en als ‘digital car park operator’ te fungeren, is ParkBee in de unieke positie om ruimte toe te voegen aan de stad. Via ParkBee.com of integraties met partner apps krijg je toegang tot hun grote netwerk van aangesloten parkeerlocaties.

"Wat sommige bedrijven in een jaar doen, doen wij in een kwartaal. Dat betekent dus snel schakelen."

Wat was de hiring-strategie van ParkBee?

Renske: “Toen ik een jaar geleden het bedrijf binnenkwam was de hiring strategie van ParkBee nog erg jong. De eerste plotselinge pieken werden opgevangen door extra inzet van externen. Omdat wij een flinke groeiambitie hebben, moet onze recruitment capaciteit snel kunnen inspelen op veranderingen of plotselinge vraag. Wat sommigen bedrijven in een jaar doen, doen wij in een kwartaal. Dat betekent dus snel schakelen.

Zolang een bedrijf elke maand 2 of 3 generieke vacatures heeft, kan de recruitment afdeling goed teren op de natuurlijke instroom van kandidaten. Dit verandert op het moment dat er meer dan tien vacatures per maand openstaan, die ook nog eens erg specialistisch zijn.

ParkBee heeft een aantrekkelijk merk, een mooie missie en een duidelijke visie waar mensen zich in kunnen vinden. Daarnaast gebruiken we interessante technologie, zijn we dynamisch, maken een mooie groeicurve door en zitten we in Amsterdam. Zonder veel outreach richting de markt krijgen ‘normale’ rollen al behoorlijk wat tractie. Maar dit gaat niet op voor meerdere specialistische rollen per maand of grote volumes.

"Wij wilden het leerproces net zo belangrijk maken als de uitkomst."

Hoe ontstond het probleem?

Renske: Toen de toename in groei continu hoog bleef, wilden we reageren met oplossingen die schaalbaar zijn en die ons als team verder helpen. Dit betekent inzetten op het leerproces en werken aan een vaste, solide basis die moeiteloos kan meeschalen met de ambitie. De variatie aan recruitmentbureaus die tot onze beschikking stonden konden hier niet aan voldoen. Zij konden soms heel snel een vacature vullen, maar na elke hire stond onze pipeline en onze kennis van de markt nog steeds op hetzelfde niveau. Wij wilden het leerproces net zo belangrijk maken als de uitkomst.”

"Het inzetten van TheRecruitBoosters bleek vrijwel direct ontzettend effectief te zijn."

Hoe ontstond de oplossing?

Renske: “Toen we eenmaal bewuster werden in onze keuzes, betekende dit een andere voorkeur voor suppliers. We wilden samenwerken met een partij die mee kan gaan met snelle schakelingen, schaalbaar is, aansluit op onze missie en visie en past binnen ons budget. Maar we hadden vooral een oplossing nodig die in een klap tot veel meer kandidaten leidde. Dit verkort onze time-to-fill en time-to-hire.

Toen ik zelf ondernemer was van een sourcing agency, deden wij veel van onze leadgeneratie handmatig via Linkedin. Omdat Soorce zich in hetzelfde werkveld bevond, raakte ik in contact met Luc van Poll; zo kwam ik erachter dat zij het zoeken en benaderen van grote hoeveelheden kandidaten via LinkedIn deels kunnen automatiseren, zodat de consistentie in opvolging en daarmee kwaliteit kunnen worden gewaarborgd.

Daarnaast zorgt het bereiken en in gesprek gaan met grote hoeveelheden kandidaten binnen de juiste target group ook voor waardevolle data en informatie. Het inzetten van Soorce bleek vrijwel direct ontzettend effectief te zijn. Dat is ook de reden dat, toen er een enorme vraag ontstond naar een aantal specialistische functies binnen ParkBee, ik meteen aan Soorce dacht.

Wat leverde de samenwerking met Soorce op?

Learning Curve

Renske: “We zijn begonnen met het opzetten van een paar pilots, die direct zeer succesvol waren. We hanteerden korte lijnen, er werd goed meegedacht en we konden snel schakelen met elkaar. Daarnaast waren de volumes in het aantal kandidaten veel hoger dan wanneer we dat handmatig doen; als je met de volumes van Soorce de markt op gaat, heb je automatisch een hele steile leercurve. Uiteindelijk is het vinden van de juiste kandidaat dan toch ook een numbers game.

Schaalbare software oplossing

Omdat Soorce in de basis een software oplossing is, is het ook nog eens heel schaalbaar. De finetuning zit ‘m vooral in de hybride samenwerking. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan het inrichten van het proces. Voor het succes van de sourcing was het erg belangrijk dat Soorce van de juiste input werd voorzien en dat wij snel zicht kregen op de juiste kandidaten in het proces en de capaciteit vrijmaakten op de succesvolle outreaches te kunnen opvolgen.

Grip op zicht en kandidaten

Bij een traditioneel recruitment bureau wordt de eigen recruitment afdeling of hiring manager eigenlijk ‘te veel’ ontzorgd. Dit leidt regelmatig tot een bepaalde vorm van isolatie en afhankelijkheid, waarbij je onvoldoende zicht hebt op je eigen doelgroep en kandidaten ver van je af staan. Snel schakelen is hierdoor niet goed mogelijk.

Bij de strategie van Soorce krijgen wij de kandidaten zelf juist heel snel zelf in het vizier, waardoor je de kandidaat in een vroeg stadium leert kennen en je de juiste opvolging kunt geven. Dit kan er ook toe leiden dat de vacature moet worden aangepast, omdat deze eigenlijk een bredere scope nodig heeft of een aantal requirements mist. Bij een samenwerking met een bureau is dit niet mogelijk, omdat kandidaten pas laat in het proces bij je aan tafel zitten.

Het proces van Soorce is dan veel efficiënter: hoe sneller je weet of iemand de juiste fit is, hoe beter. Dit geldt ook voor de kandidaat trouwens: de kandidaat ervaring en engagement is aanzienlijk beter als de connectie met de beslissende partij vroeg in het proces tot stand wordt gebracht.

Iedere campagne resultaat

Het belangrijkste is natuurlijk het resultaat, toch? We kunnen met trots zeggen dat elke campagne heeft geleid tot een mooie poule aan gekwalificeerde kandidaten die het hebben gered tot de laatste ronde en ook de hires zijn niet uitgebleven! Daarnaast zien we ook nu nog dagelijks de vruchten van elke campagne. Sommige potentiële kandidaten hebben niet direct interesse, maar komen op een later moment toch bij ons terug. En omdat we nu een mooie talentpool hebben om mee te werken en uit te breiden verkorten we onze time-to-hire en reduceren we onze cost-per-hire aanzienlijk.

Wat beviel minder aan de samenwerking met Soorce?

Renske: “In het begin was het nog geen onderdeel van de dienst van Soorce om kandidaten automatisch in een ATS- of CRM-systeem te plaatsen, maar hanteerden Soorce een apart platform om de talent pools in te managen. Dit leidde tot veel verwarring bij onze recruiters; het bleek niet goed mogelijk om twee aparte pipelines te managen.

Toen ik dat eenmaal aangaf bij Soorce bleek hun entrepreneurship. Het antwoord was simpelweg:  “Oke, dan gaan we gewoon de integratie gewoon bouwen!” Dat vond ik ontzettend leuk, ook al waren ze waarschijnlijk op de achtergrond al wat langer bezig om dit bij de dienst te voegen. Sindsdien integreert Soorce hun software dan ook standaard met alle ATS- of CRM-systemen van hun klanten.

Is de dienst van Soorce ook toepasbaar voor andere scale-ups of start-ups?

Renske: “Absoluut, alleen is het wel belangrijk dat de volumes die binnenkomen ook opgevangen kunnen worden. Wij hebben een potentievolle recruiter op deze samenwerking gezet die mede door Soorce zich verder heeft kunnen ontwikkelen binnen het recruitment vak. In plaats van een senior recruiter of extern bureau in te zetten die de volle scope oppakt, zijn er dus ook op dat gebied kansen voor groei. Dus als je de mogelijkheid hebt om iemand hierop te zetten, al dan niet tijdelijk, zou ik het zeker aanraden.”

Kies jij voor the new way of sourcing?

Of bel ons: 020 – 30 86 073
Gepersonaliseerde zoekstrategie
Effectieve LinkedIn-campagnes
Online dashboard