De gids voor het sturen van een connectieverzoek: 7 stappen naar acceptatie!
Het sturen van een connectieverzoek: soms hoef je er niet eens een bericht bij te sturen, simpelweg omdat je de persoon waarnaar je het verzoek stuurt persoonlijk kent. Maar soms ligt het wat ingewikkelder. Want stel nou dat je een connectie wilt met de directeur van een interessante organisatie,die actief is in jouw sector. Ga je dan alleen het connectieverzoek sturen, zonder bericht? Grote kans dat die directeur geen connectie met je wilt; hij of zij krijgt waarschijnlijk tientallen verzoeken per week. Een betere optie is dus om een verzoek te sturen met een bericht erbij. Maar wat zet je dan in dat bericht?
Met Soorce sturen wij al 3 jaar duizenden connectieverzoeken per dag naar mensen in allerlei soorten functies: van HR-managers tot aandeelhouders, en van directeuren tot sales-managers. Hierdoor weten wij precies wat voor berichten het beste werken bij wat voor doelgroep. Deze verzoeken sturen wij namens Soorce, maar ook voor allerlei andere organisaties die wij helpen bij zoeken naar potentiële kandidaten via LinkedIn. Doordat we kunnen bijhouden hoeveel acceptaties wij krijgen op onze verzoeken, hebben we een perfect inzicht in hoe je het beste een connectieverzoek kan sturen. En hoe je dat natuurlijk het beste niet kan doen. Om deze kennis met je te delen leggen wij in 7 stappen aan je uit wat je het beste in je bericht kan zetten, en wat niet!
1. Weet naar wie je het connectieverzoek stuurt
Voordat je een connectieverzoek stuurt, is het belangrijk om te weten wie die persoon is. Kijk bijvoorbeeld even goed naar de werkervaring, wat deze persoon over zichzelf zegt op zijn/haar LinkedIn-profiel en wat voor kwaliteiten deze persoon heeft. Dit hoeft niet mega uitgebreid; gewoon even een globale, snelle blik over het profiel heen is vaak al voldoende. De informatie die je op het LinkedIn-profiel vindt geeft je belangrijke informatie die je nodig zal hebben bij het schrijven van een bericht bij het connectieverzoek.
2. Zorg voor een goed en duidelijk LinkedIn-profiel
Als je ‘koud’ een connectieverzoek verstuurt, heeft de ontvanger nog geen flauw idee wie jij bent. Daarom is het belangrijk dat je profiel er goed uit ziet. Een duidelijke profielfoto, een samenvatting van jouw functie of organisatie, een goed overzicht van jouw werkervaring, enzovoort. Voor de meesten LinkedIn’ers is dit gesneden koek, maar toch zijn er nog heel veel profielen waarbij dit toch niet het geval is. Heb je toch nog twijfels over jouw LinkedIn-profiel? Kijk op deze website https://www.brunel.nl/nl-nl/blogs/2019/09/20-linkedin-tips-en-tricks voor 20 goeie tips om je profiel te optimaliseren!
3. De opening
De eerste woorden van je bericht: de opening. Wat kun je wel zeggen, en wat niet? Voor deze stap is het belangrijk dat je goed hebt onderzocht naar wie je het connectieverzoek stuurt. Is dit een belangrijk persoon binnen een groot bedrijf? Kies dan voor een formele opening. Uit onze cijfers is gebleken dat ‘beste’ hiervoor het meest geschikt is. Kijk uit dat je niet kiest voor een te formele opening zoals ‘geachte’, hiermee kun je de plank flink mis slaan omdat dit niet past bij LinkedIn; het blijft tenslotte een sociaal platform.
Stuur je een connectieverzoek naar een persoon met eenzelfde functie als jij, of heeft deze foto een vrij informele profielfoto? Dan kun je overwegen om een meer informele opening te kiezen. Openingen zoals ‘hi’, ‘hoi’ of ‘hallo’ zijn alledrie openingen die ongeveer dezelfde resultaten hebben behaald. Denk hierbij ook goed na over wat het beste bij jou zelf past.
Of je nu voor een formele of informele opening kiest, zal verder niet heel veel uitmaken. Wel is bewezen dat je connectieverzoek meer geaccepteerd zal worden als je in je opening de voornaam van de betreffende persoon noemt. Hiermee maak je het bericht persoonlijker, en dus prettiger. Bedenk nou zelf: als je Pieter een bericht stuurt, vindt Pieter het dan fijner om met ‘Hi’ aangesproken te worden, of met ‘Hi Pieter’ ?
4. Het middenstuk: Caldini’s magic
Na de opening is het belangrijk dat je het bericht persoonlijk maakt. Dit kan door iets te zeggen wat de ontvanger waarschijnlijk fijn vindt om te horen. Door de jaren heen hebben we dit op honderden verschillende manieren aangepakt, maar uit onze data is gebleken dat je dit het beste op de volgende manieren kan doen, gebaseerd op de good old tricks van mr. Cialdini:
- Complimenten: door de ontvanger van jouw connectieverzoek een compliment te geven, is de kans groot dat hij of zij jou gaat zien als een sympathiek persoon. Je compliment moet echter wel gemeend en niet te overdreven zijn. Wij Nederlanders waarderen bescheidenheid meer dan bijvoorbeeld Amerikanen. Zorg er daarnaast ook voor dat je compliment wel gericht is op het zakelijke aspect: Complimenten als “wat zit je haar mooi op de foto!” zijn natuurlijk leuk om te horen, maar vallen minder in de smaak op LinkedIn. Hieronder staan wat voorbeelden van bescheiden, gemeende en zakelijke complimenten die sympathie opwekken:
- Gelijkenis: ook deze factor draagt bij aan Cialdini’s interpretatie van sympathie. Cialdini stelt namelijk dat we mensen waarmee we gelijkenissen hebben vaak sympathieker gaan vinden. Dit hoeft niet alleen te gaan om uiterlijke gelijkenissen, maar gaat op LinkedIn vaak juist om gelijkenissen in interesses, werkgebied of achtergrond. Als je stap 1 goed hebt gedaan en dus precies weet naar wie je het connectieverzoek stuurt, dan weet je waar jullie gelijkenissen hebben. Ben jij actief in marketing en de ontvanger van je verzoek ook? Benoem het! Dat maakt de kans weer een stuk groter dat je verzoek wordt geaccepteerd. Ook hier weer wat voorbeelden van hoe je zo een gelijkenis het beste kan opschrijven:
5. Het middenstuk: geef een reden
Mensen vinden het prettig om te horen waarom je precies iets van ze vraagt. Even ter voorbeeld: je beste vriend vraagt aan jou: “Mag ik een hap van je koekje?”. Dan is de kans groot dat je dit niet geeft. Maar als je beste vriend aan je vraagt: “Mag ik een hap van je koekje, want ik heb honger?”, dan is de kans meteen al veel groter dat je een hapje geeft. Hij gaf je namelijk een reden waarom hij dat hapje wilde hebben. En dit geldt natuurlijk precies zo voor het versturen van een connectieverzoek. Dus vertel vooral na het geven van een compliment of het benoemen van een gelijkenis waarom je het verzoek stuurt. Zo weet de ontvanger precies de reden van je verzoek. Ook dit verhoogt weer de kans op een acceptatie!
6. Het slotoffensief: afscheid nemen bestaat niet
Na het midden komt logischerwijs het einde van het bericht. Dit is niet het belangrijkste van je bericht; dat is vooral het middenstuk. Wel kun je in het einde van je bericht de indruk die je geeft nog behoorlijk verpesten. Ook hier is het belangrijk dat je weet of het beter is de ontvanger op een formele of informele manier te benaderen. Benader je dus iemand die een belangrijke functie heeft, dan is het misschien beter om te gaan voor de algemeen bekende ‘met vriendelijke groet’. Denk je dat het gepaster is om voor een informele stijl te gaan, dan zou je kunnen overwegen af te sluiten met ‘groet’. De data van Soorce toont in ieder geval aan dat deze twee slotzinnen het meest worden gewaardeerd.
Nadat je de keuze hebt gemaakt voor je afsluitende woorden, is het belangrijk om te bedenken hoe je jezelf benoemt. Kies je er bijvoorbeeld voor om je voor- en achternaam neer te zetten? En zet je wel of niet je functie en bedrijfsnaam onder het bericht? Ook hier maak je weer een onderscheid tussen informeel en formeel. Voor- en achternaam is formeler, en alleen je voornaam is een meer informele optie. Uit onze connectieverzoeken is gebleken dat het benoemen van je functie en bedrijfsnaam zorgt voor minder acceptaties van connectieverzoeken. Dit komt waarschijnlijk doordat de ontvanger van je verzoek het gevoel krijgt dat je iets probeert te verkopen namens je bedrijf of vanuit je functie. Daarnaast kan de ontvanger ook al vrij makkelijk zien op je profiel wat jouw functie is en bij welk bedrijf, dit maakt het benoemen van je functie en bedrijf dus overbodig.
7. Overige belangrijke tips
- Let goed op de ruimtes die je overlaat tussen de verschillende onderdelen van je bericht. Het beste is om na ieder onderdeel een witregel toe te voegen, zodat de ontvanger van je bericht gelijk een duidelijk overzicht heeft. Zie onderstaand voorbeeld!
- Zorg ervoor dat je middenstuk niet te lang is. Niemand houdt ervan om een connectieverzoek te ontvangen met lappen tekst in het bericht. 2 á 3 zinnen zijn vaak al meer dan genoeg om je boodschap over te brengen.
- Mocht je geinteresseerd zijn om de ontvanger van jouw connectieverzoek te gaan benaderen als potentiële lead, is het verstandig om dit nog niet te laten merken in je connectieverzoek. Bewaar dit voor later. Zorg er in ieder geval eerst voor dat je een connectie krijgt met die persoon. Door te laten merken dat je iets wilt verkopen is de kans groot dat je iemand afschrikt.